COOP KONZUM, družstvo

 

Odkaz na sekci moje-karta

COOP-BOX

Nová Louže

Fortel

COOP Mobil


Certifikáty pro lihoviny

EET

Náš partner

Zákaznický e-mail

Váš názor je pro nás důležitý
Prodávající:
COOP KONZUM, družstvo
informuje spotřebitele o tom,
že subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce se sídlem v Praze 2, Štěpánská 567/15, PSČ 120 00, www.coi.cz .

Kontakt

COOP KONZUM, družstvo
Tvardkova 1191
562 01 Ústí nad Orlicí
Tel.: +420 465 553 111
E-mail: info@coopkonzum.cz
Otevření prodejny v Bohuslavicích (3.4.2012)

Stačilo by vlastně  krátké oznámení. V Bohuslavicích na Náchodsku byla 13. 3. 2012 otevřena prodejna potravin. Prodejnu konteinerového typu vybudoval Konzum ve spolupráci s obecním úřadem. Ačkoliv se může zdát, že šlo vše hladce, od doby výstavby, od prvního jednání po otevření neuplynul ani jeden rok, nějaké nečekané zádrhely se našly. Začalo to úkolem najít v této lánové obci vhodné místo. Když se to podařilo, zjistilo se, že tam vede kabel elektrického vedení. Nakonec se prodejna namáčkla mezi Orlovnu a hasičskou zbrojnici a to tak, že tam nezůstal kousek volné plochy. Určitě se najdou kritici, že byl zvolen model sestavený z buněk. Zděná budova je zděná, ale pak by určitě prodejna ještě nestála. Na formě vlastně tolik nezáleží – jak říká čínské přísloví „není důležité zda je kočka černá nebo bílá, hlavně že myši chytá“.

 

Bohuslavice

 

Výstavba této prodejny v obci, kterou dobře znám mě přinutila k zamyšlení. Kladu si otázku. Jak je možné, že obci s 972 obyvateli se nepodařilo uspokojivě za dvacet let vyřešit prodej potravin a místní musí pro větší nákup jezdit do Dobrušky nebo Nového Města nad Metují. Jak je možné, že ze strany velkých obchodních společností není zájem postavit v obci prodejnu, když v obou blízkých městech se společnosti o vhodný pozemek perou a jsou ochotny zaplatit za pozemky horentní sumy?
To, že v dnešní době nemají malí živnostníci v obchodě šanci je pochopitelné. Nemají totiž stejné podmínky. Protože nakupují malé množství, nemají možnost dosáhnout na výhodné nákupní ceny. Jiná cena je při nákupu jednoho kartónu a jiná u palety a naprosto odlišná u kamionu. V dnešním obchodě navíc hrají roli takové trumfy jako reklama a psychologie zákazníků, které určují způsob umístění zboží v regále, barvu zářivek u zeleniny, masa a uzenin, impulsivní nákup, jakož i celkovou strategii nabídky. Zvládnout k tomu hygienické, veterinární předpisy a daňové zákony, k tomu je třeba práce týmů a je nad možnostmi jednotlivce.
To všechno ale zahraniční řetězce mají a navíc mají proti českým obchodníkům náskok čtyřiceti let, protože ti se pohybovali v jiném prostředí. Mají také možnost díky své tržní síle používat i jiné nástroje, jako je regálné, vracení neprodaného zboží a požadavky nejen na nákupní cenu, ale i na trvanlivost. Při obrovských dopravních vzdálenostech je nemyslitelné, aby zboží mělo záruku na jakost třeba týden. Výsledkem je, že náš trh je zaplavován výrobky, které tyto parametry splňují, ergo kladívko, aby byly uzeniny levnější je v nich místo masa separát nebo jsou „křehčeny“ napumpovanou vodou. Ovoce a zelenina nedozrává na polích, ale pomocí plynu ve speciálních boxech. Do rychle se kazících výrobků jsou přidávány stabilizátory, nebo jsou pasterovány případně sterilizovány, aby vydržely. Pivo, které před dvaceti lety vydrželo maximálně tři neděle dnes  klidně uchováte rok, o mléku ani nemluvě.

A přesto se tito nositelé obchodního pokroku nějak na vesnice nehrnou. Proč? Asi se jim to nevyplatí. Navíc je to v rozporu s jejich obchodní strategií. Počítají totiž s tím, že na vesnicích žádný obchod nebude a lidé si  budou nuceni do města, která již řetězce obchodně ovládly, pro potraviny dojet. Bez tohoto nákupního spádu by se prostě neuživily.
To, že vesnice upadají, že občané si musí chleba a rohlíky zamrazovat, že ne každý má tu možnost si pro nákup dojet, se neřeší.
A najednou se objeví společnost, která jde proti větru. Společnost, která nedává zisk na první místo, ale jde jí o spokojenost spoluobčanů v regionu, a která bez ohledu na dosahovanou marži preferuje nabídku místních výrobců. Tou společností je v případě Bohuslavic, Šonova-Provodova, Rybníku, Slatiny nad Zdobnicí, Albrechtic, Horních Heřmanic a dalších malých obcí Konzum.
Jsem hrdý na to, že jsem členem družstva  Konzum, které si předsevzalo jít proto mainstreamu dnešních dnů a jen bych si přál aby mu to předsevzetí vydrželo.

 

Ing. Jan Šváb

 Bohuslavice